Tiende etappe, Ritsem-Abisko, 123 km og 6 dager med Jan Arvid og Kjerstin

Jan Arvid og Kjerstin klare til å starte på tredje delens tiende etappe fra Ritsem fjellstue som ligger ved innsjøen Akkajaure i Nord-Sverige.

Dag etthundreogtrettitre, 22 km og 6 timer.

Ritsem er et lite sted i Gällivare kommune i Norrbottens län i Lappland i Nord-Sverige. Det ligger like i nærheten av Stora Sjöfallets nasjonalpark og fra Ritsem går det en regulær bussforbindelse fra Gällivare både om sommeren og vinterstid. Vannkraftverket i Ritsem henter sitt vann fra innsjøen Sitasjaure, fra strekningen mellom Ritsem og Akkajaure. Ritsem er også en sameby og her ligger i tillegg en fjellstue som drives av den Svenska Turistföreningen og den brukes hovedsakelig av fotturister som reiser til og fra de nordlige delene av nasjonalparkene Padjelanta og Sarek med en båtforbindelse over Akkajaure.

Fra Ritsem fulgte vi fjellveien opp gjennom skogen før den fortsetter nordover og inn på fjellet hvor vi passerte Ritsemjaure før vi etter rundt 10 kilometer langs veien kom vi til sørenden av vannet Autajaure hvor vi stoppet for lunsj. Herfra fulgte vi veien videre langs vestsiden av vannet og deretter langs elven de siste 5 kilometrene frem til Sitasjaurehyttene som ligger på en høyde ved elvens utløp av innsjøen Sitasjaure, her overnattet vi første natten. Sol og lettskyet vær hele dagen bortsett fra den siste timen da det begynte å regne.

På vei opp fra Ritsem, i bakgrunnen Akkajaure og Akkamassivet hvor den høyeste toppen, Stortoppen, strekker seg opp til 2015 meter over havet.

Lunsjpause ved bredden av Autajaure.

Rundt fem kilometer før Sitasjaurehyttene kom regnet så da var det på med regntøyet.

Bilder fra Sitasjaurehytta vi overnattet i, her traff vi også på Åge Lindstad som gikk Norge på langs. Han var også på vei nordover og hadde egen nettside: http://aagepaalangs.blogspot.com/

Rundt Sitasjaurehyttene var terrenget fullt av moltebær og da Kjerstin trosset myggsvermene fikk vi også smake på fangsten etterpå.

Dag etthundreogtrettifire, 19 km og 7 timer.

Andre dagen våknet vi til overskyet vær og fra Sitasjaurehyttene fulgte vi den merkede stien over demningen og nordvestover over fjellet Ainnavardu før vi krysset elven Ainnajohka som kommer ned fra vannet Bearttaijaure. Herfra fulgte vi på østsiden av fjellene Lihhti og Tjuolak før det bar nedover mot vannet Kaisejaure som vi passerte på østsiden før vi kom frem til Hukejaurehyttene som ligger ved sydenden av vannet Hukejaure. Overskyet oppholdsvær hele dagen med noen lette regnbyger innimellom.

Vi gjør oss klare til å forlate Sitasjaurehyttene tidlig på morgenen den andre dagen.

Jan Arvid og Kjerstin følger etter over demningen, Sitasjaurehyttene i bakgrunnen.

På vei over fjellet Ainnavardu.

Jan Arvid på hengebroen over elven Ainnajohka.

Kun åtte kilometer igjen til Hukejaurehyttene.

Lunsjpause ved en liten elv like nord for fjellet Tjuolak.

Bjørn og Kjerstin har inntatt "hvilende-ben-stillingen" ved Kaisejaure. Stillingen kan også brukes i forbindelse med meditasjon.

Endelig fremme ved Hukejaurehyttene, her kan man også velge å overnatte i den åpne gammen.

Kveldsstemning utenfor hytten vi overnattet i.

Interiør fra Hukejaurehytten.

Dag etthundreogtrettifem, 22 km og 7,5 timer.

Fra Hukejaurehyttene bar det først nordover og opp mellom høydene Huvki og Raktas før vi kom ned i dalen Cuhcavaggi, denne fulgte vi østover til den gjennom et skar munnet ut i dalen Tjaktavagge, her stoppet vi for lunsj. Herfra krysset vi elven Tjaktajohka på hengebro over til Kungsleden som vi fulgte noen kilometer nordover til Salkahyttene, her overnattet vi. På Kungsleden møtte vi også på intet mindre enn 2500 andre turgåere som var deltagere på arrangementet Fjellreven Classic som går over flere dager fra Nikkoluokta til Abisko, mer om dette her: http://www.fjallraven.se/friluftsliv/fjallraven-classics/fjallraven-classic/ . Men de hadde ikke lov til å benytte seg av turistforeningens hytter noe som gjorde at vi fikk tak over hodet. Overskyet hele dagen og da vi kom over i Cuhcavaggi fikk vi regn og vind rett imot men regnet stoppet da vi kom ut i Tjaktavagge.

Klare til å forlate Hukejaurehyttene.

Rypefamilie ved Hukejaure med hele syv kyllinger.

Tilbakeblikk mot Hukejaurehyttene, østenden av vannet Hukejaure ses bak Jan Arvid og Kjerstin og vestenden av Kaisejaure oppe til venstre i bildet.

På vei østover gjennom dalen Cuhcavaggi fikk Jan Arvid et øyeblikk av klarsynthet og viser Kjerstin hvor toppen av Kebnekaise, 2011 moh og Sveriges høyeste fjell, ligger oppe i skyene.

Siden det regnet slo vi opp ytterteltet under lunsjpausen i Cuhcavaggi, man må jo bruke den komforten man har tilgjengelig.

En veldig død rein i Cuhcavaggi, sannsynligvis tatt av snøras på vinteren siden det lå to kadaver på stedet.

På Kungsleden og bare noen hundre meter igjen til Salkahyttene.

Bilder fra Salkahyttene.

Dag etthundreogtrettiseks, 25 km og 8 timer.

Etter en folksom natt på Salkahyttene med utallige telt rundt hyttene fortsatte vi videre nordover Tjaktadalen og opp mot Tjaktapasset som ligger 1140 meter over havet. Herfra bar det nedover mot dalen Alisvagge hvor vi stoppet for lunsj på Tjaktahyttene som ligger ca 3 kilometer nedenfor passet. Deretter videre nordøstover langs elven Aliseatnu frem til Alisjaurehyttene som ligger der hvor denne elven renner ut i vannet Alisjaure, her overnattet vi. Overskyet oppholdsvær da vi startet men utover dagen ble det sol og fint vær som fulgte oss helt frem.

Hytten vi overnattet i på Salka.

På vei nordover gjennom Tjaktavagge.

Bildet er tatt sørover mot Tjaktavagge fra like under Tjaktapasset.

I Tjaktapasset ligger det en åpen rastebu hvor man kan overnatte.

Men vi nøyde oss med en pause på trappen før det bar videre ned mot Tjaktahyttene.

Ikke noe å si på kloppleggingen mellom Tjaktapasset og Tjaktahyttene.

Lunsj på Tjaktahyttene.

På vei ned mot Alisvagge, Tjaktahyttene i bakgrunnen.

Jan Arvid og Kjerstin har inntatt "hvilende-ben-stillingen" fire kilometer før Alisjaurehyttene.

Jan Arvid med Alisjaurehyttene i bakgrunnen.

Kjerstin og Jan Arvid nyter reinkebab og svensk lettøl i hytteveggen ved Alisjaure.

Dag etthundreogtrettisyv, 20 km og 6,5 timer.

Fra Alisjaurehyttene fulgte vi, sammen med hundrevis av Fjellreven Classic deltagere, vestsiden av vannene Alisjaure, Radujaure og Miesakjaure frem til der stien begynte å gå bratt nedover Garddervagge, her stoppet vi for lunsj. Deretter ned Garddervagge gjennom skogen og frem til Abiskojaurehyttene som ligger i vestenden av Abiskojaure, her overnattet vi. Overskyet og kald vind på fjellet denne dagen, vi kunne også se at det hadde lagt seg nysnø på toppene i løpet av natten.

Vi gjør oss klare til å forlate hytten vi overnattet i ved Alisjaure på en kald augustmorgen.

Veivisere ved Alisjaure.

På vei langs vestsiden av Alisjaure.

Jan Arvid krysser et reingjerde noen kilometer før Garddervagge.

Bjørn og Kjerstin gleder seg til enda en ny Real-turmat lunsj.

På vei ned mot Abiskojaure som kan ses til høyre på bildet.

Bilder fra Abiskojaurehytten vi overnattet i, her traff vi også et hyggelig par fra Sveits.

Dag etthundreogtrettiåtte, 15 km og 4,5 timer.

Den siste dagen fulgte vi den relativt kraftige stien langs Kungsleden nedover gjennom skogen mot det lille tettstedet Abisko som ligger ved innsjøen Tornetrask. Halveis nedover stoppet vi for lunsj ved en fin rasteplass ved elvebredden til Abiskojohka. Etter lunsj tok vi av fra Kungsleden som går ned til Vestre Abisko og fulgte stien nordøstover ned til Østre Abisko hvor Abisko Mountain Lodge ligger, dette var endestasjonen for tredje delens tiende etappe. Overskyet oppholdsvær hele dagen. Abisko (nordsamisk: Ábeskovvu) er et lite tettsted i Kiruna kommune i Nord-Sverige med vintersportsanlegg og kjent nasjonalpark. Stedet er i Norge kjent som handelssted for norske matvarekunder fra nordlige deler av Nordland og sørlige deler av Troms.

På broen over elven Abiskojohka like etter at vi har forlatt Abiskojaurehyttene på morgenen.

"Stien" på vei ned mot Abisko var kanskje ikke det vi nordmenn helt forbinder med begrepet sti.

Pause noen kilometer før vi tok av fra Kungsleden.

Lunsjpause ved bredden av elven Abiskojohka.

Jan Arvid på kloppene ned mot Østre Abisko.

Vel fremme på Abisko Mountain Lodge og slutten på tredje delens tiende etappe.

Denne siste dagen av etappen fylte Kjerstin 50 år og det ble behørig feiret med champagne på overnevnte Lodge.

For deretter å avsluttes med en tre-retters middag i restauranten. Her traff vi tilfeldigvis igjen på npl-er Åge Lindstad som vi tidligere møtte på Sitasjaurehytten.