Femte etappe, Namsvatn-Grannes, 86 km og 6 dager med Leif Arne

Leif Arne er klar til å starte på tredje delens femte etappe fra Namsvatn i Nord-Trøndelag Fylke og gjennom Børgefjell nasjonalpark til Grannes i Nordland Fylke.

Dag etthundreogtre, 12 km og 4,5 timer.

Første dagen tok vi skyssbåt over Namsvatn inn til Storelva før vi fortsatte videre nordover og opp vestsiden av Virmadalen og inn i Børgefjell nasjonalpark hvor det ikke finnes noen merkede stier. Børgefjell nasjonalpark (sørsamisk: Byrkije nasjonalpark) er en norsk nasjonalpark beliggende i et høyfjellsområde i grenseområdet mellom Nordland og Nord-Trøndelag. Parken ble opprettet 9. august 1963 som landets andre nasjonalpark for å bevare et stort naturområde med store villmarkspregede områder for å sikre biologisk mangfold og et naturlig forekommende plante og dyreliv. Parken omfattet da omtrent 1000 km² og ble utvidet i henhold til Verneplan I for vassdrag i 1973 og senere igjen i 2003 og i dag dekker den et område på 1.447 km². Etter ca 6km gikk vi opp på snaufjellet og passerte over høyde 739 før vi fortsatte slakt nedover mot Gaukarvatn. Nede ved vatnet slo vi opp teltene våre på en liten halvøy som stikker ut i vatnet fra sørsiden. Fint oppholdsvær hele dagen, men vi fikk en kraftig regnbyge etter at vi var vel fremme.

På vei over en av de mange myrene i Virmadalen, høyde 739 kan ses i bakgrunnen.

Lunsjpause halveis oppe i Virmadalen

På vei opp mot høyde 739, Namsvatn i bakgrunnen.

Gaukarvatn sett fra ryggen like nord for høyde 739, Kvigtinden, 1699moh, i bakgrunnen. Kvigtinden (sørsamisk: Voenjelensnjurhtjie) er et fjell på grensa mellom Grane og Hattfjelldal kommuner i Nordland, midt i Børgefjell nasjonalpark. Med sine 1699 meter over havet er fjellet det høyeste i nasjonalparken.

Leirplassen vår ved sydbredden av Gaukarvatn.

Badetemperaturen i Gaukarvatn var ikke helt på nivå med Syden, men det ga velvære, etterpå vel og merke.

Vi fisket i Gaukarvatn med det resultat at vi fikk en ørret på 0,85kg som raskt havnet i stekepannen.

Ingenting å si på rødfargen i kjøttet til Gaukarvatn-ørreten, smakte også utsøkt.

Dag etthundreogfire, 15 km og 5 timer.

Fra Gaukarvatn fortsatte vi videre nordover og passerte under vestsiden for Gæivenåsen, 1097moh, før vi kom frem til Kjukkelelva, her stoppet vi for en lunsjpause. Deretter videre nordover til sydenden av Store Kjukkelvatn og langs dette til nordenden hvor det ligger en hytte, vi passerte denne og fortsatte opp til det nordligste av Gahpesnjuenienjaavretjh-vannene. Her slo vi leir på østsiden av vatnet hvor vi fant en brukbar teltplass. Fint vær hele dagen, men noen regnbyger på natten.

På vei opp fra Gaukarvatn, halvøyen hvor vi hadde leir godt synlig i vatnet.

På vei nordover mot Store Kjukkelvatn.

Leif Arne kjøler varme føtter.

Lunsjpause ved Kjukkelelva.

Leif Arne med Kvigtinden og sørenden av Store Kjukkelvatn i bakgrunnen.

Vi krysser elva som kommer ned fra Steinvatnet i øst og renner inn i nordenden av Store Kjukkelvatn.

Leirplassen vår ved det nordligste av Gahpesnjuenienjaavretjh-vatnene.

Dag etthundreogfem, 18 km og 7 timer.

Tredje dagen våknet vi til overskyet oppholdsvær. Etter en kilometer nordover gikk vi over vannskillet og fortsatte videre ned dalen først mot Storskavlbekken og deretter Simskardelva, men vi holdt oss godt oppe i fjellsiden øst for elvene hvor det ikke var så mye kratt. Vi passerte deretter Hundelva under toppen på Vestre Hundfjellet før vi rundet nordvestryggen av dette ned mot Tiplingdalen, vel nede fortsatte vi mot øst over myrene langs sydsiden av Vestre Tiplingen før vi stoppet for lunsj. Etter lunsj fortsatte vi inn i skogbeltet mot østenden av VestreTiplingen for å nå frem til broen over Tiplingelva som renner mellom Vestre og Østre Tiplingen. Denne strekningen var relativt krevende med masse småmyrer, tett kratt/skog, mosebelagte urer, og en voldsom kupering med små hauger hele veien. Vel fremme ved broen slo vi leir like ved elven ca hundre meter sørvest for broen hvor det er en liten leirplass i et skogholt. Overskyet oppholdsvær med solgløtt hele dagen men noen regnbyger etter at vi hadde fått opp teltene.

Leif Arne pakker sammen teltet tidlig på morgenen.

Akkurat passert vannskillet med utsikt nedover mot Tiplingdalen.

På nordvestryggen av Vestre Hundfjellet med utsikt vestover mot Simskardelva.

Bildet er tatt østover mot Vestre Tiplingen og Tiplingdalen, Simskardelva i forgrunnen

Lunsjpause i Tiplingdalen.

Leif Arne krysser utløpet av Råtnoenjohke-elva der den møter Tiplingelva.

Leirplassen vår ved broen som krysser Tiplingelva.

Dag etthundreogseks, 13 km og 4,5 timer.

Dagen etter fortsatte vi over broen og opp til stien som går fra Susendal i øst og opp til Tiplingen Skogstue som ligger ved Vestre Tiplingen, denne fulgte vi videre østover først opp mot tregrensen til Susenfjellet og deretter over Susenfjellenden og ut av Børgefjell nasjonalpark før det gikk bratt ned mot Susendal, her krysset vi Susnaelva på hengebro før vi kom opp til veien. I Susendal overnattet vi på Bergum gård som leier ut hytte og stabbur til turgåere og jegere. Overskyet oppholdsvær med solgløtt hele dagen.

Leif Arne på hengebroen over Tiplingelva, Susenfjellet, 1212moh, i bakgrunnen.

Tiplingelva med Kvigtinden i bakgrunnen.

På vei opp mot skoggrensen under Susenfjellet, bildet viser vestenden av Østre Tiplingen.

Kvigtinden sett fra Susenfjellenden før det bærer ned i Susendal.

Vi forlater Børgefjell nasjonalpark.

Leif Arne på hengebroen over Susna, elva som renner gjennom Susendal og som har sin største vannåre fra Tiplingelva i Børgefjell. Susna blir lenger mot kysten det største bidraget til den store elva Vefsna som renner ut i havet ved Mosjøen.

Bilder fra "Annekset" vi overnattet i på Bergum gård, og det var en veldig hyggelig betjening på gården.

Dag etthundreogsyv, 13 km og 5 timer.

Fra Susendal fortsatte vi videre nordover på Nordlandsruta med merket sti opp til innsjøen Daningen som vi rundet på østsiden, deretter krysset vi elven mellom Daningen og Bliehrehkevatnet på hengebro før vi fortsatte videre mot nord og over Amirfjellet. Videre mot Rotvassbekken hvor vi stoppet for lunsj og deretter opp dalen langs Rotvassbekken opp til Rotvatn hvor vi fant noen fantastiske flotte teltplasser ved nordenden av vatnet. Oppholdsvær med solgløtt hele dagen.

På vei langs Nordlandsruta på sørøstsiden av Daningen som ses i bakgrunnen.

På den skjeve hengebroen over elven mellom Daningen og Bliehrehkevatnet.

Bliehrehkevatnet til venstre hvor man ser øya med det velklingende navnet Kåtholmen, uvisst av hvilken grunn. Hengebroen helt til høyre i bildet.

Like under toppen av Amirfjellet, 875 moh. I bakgrunnen ser man Rotvassdalen, hvor Nordlandsruta går, med Rotvassbekken som går opp i dalen mellom toppene Vestre Tverrklubben, 1187 moh, (bak Leif Arne) og til venstre Fisklausfjellet, 1305 moh.

Lunsjpause ved Rotvassbekken hvor Leif Arne reklamerer for Real turmat, type Lapskaus, "best ever".

På vei opp i Rotvassdalen møtte vi sjefen for alle reinsdyrene i dalen, i alle fall ifølge hodepryden.

Ved nordenden av Rotvatn, 982moh, fant vi den beste teltplassen på hele turen, helt flat gressmatte like ved vannkanten.

Helsport Ringstind Superlight 1-2, veier kun 980 gram og er et veldig bra telt for en person og forteltet har både plass til ryggsekk og sko m.m.

Leif Arne leser E-bok på kvelden i sitt Hilleberg Unna-telt ved Rotvatn.

Dag etthundreogåtte, 15 km og 5 timer.

Siste dagen fortsatte vi videre nordvestover gjennom dalen mellom Rotfjellet og Ritterifjellet før det bar ut mot kanten til fjellsiden som går ned i Skardmodalen, her var det flott utsikt ned mot Unkervatn og Grannes camping som vår målet for etappen. Det viste seg at den merkede stien går lenger nordover mot Midtfjellet i forhold til den stien som er merket på kartet, noe som gjør at man kommer ned nord for broen over Skardmodalselva isteden for på sørsiden som kartet viser, dermed må man gå sørover til broen for å finne den hvis man følger den merkede stien istedenfor stien som kartet viser. Overskyet oppholdsvær hele dagen. Dette var siste dagen på tredje delens femte etappe.

Leif Arne lager morgente ved Rotvatn.

Tilbakeblikk mot Rotvatn og den flotte teltplassen til høyre for elveutløpet.

På vei over mot Skardmodalen, i bakgrunnen ser man Geittinden, 1556moh, Midttinden, 1252moh, og Brurskanken, 1447moh, toppene ligger vest for Røssvatnet som ses til høyre i bildet.

Pause før vi fortsetter ned mot Skardmodalen. I bakgrunnen ser man sydøstenden av Unkervatn og til venstre fjellet Hatten, 1128 moh, som har gitt navnet til Hattfjelldal.

På vei ned mot Unkervatn og Grannes camping som kan ses i bakgrunnen.

Leif Arne krysser hengebroen over Skardmodalselva.

Informasjonsskilt om Nordlandsruta ved riksveien.

Den siste biten langs riksveien.

Vel fremme ved Grannes camping ved Unkervatn som markerte slutten på tredje delens femte etappe.

Vi avsluttet etappen gjennom Børgefjell med en bedre middag på Meyergården hotell i Mo i Rana, forett bestående av tørrfiskkrem fra Helgelandskysten som var toppet med jomfruolje og brød/smør.

Hovedrett: Reinsymfoni med mørt stykke flatbiff og reinpølse fra ARV (Arctic Rein & Vilt), servert med rotgrønnsaker julienne, kraftig morkelsaus og søt potet-terte toppet med rømme.

Før vi avsluttet med en kortreist dessert fra Straumbotn og Strandli gård bestående av lokalprodusert ost som blåmugg "Golvertind" og en franskinspirert utgave av Camembert kalt "Grenseløs", servert med salt kjeks og solbærmarmelade fra Den Glade Ku... http://www.dengladeku.no/